Stacja kolejowa w Lęborku, znajdująca się w malowniczym województwie pomorskim w Polsce, pełni istotną rolę w lokalnym systemie komunikacyjnym. Jest to dworzec klasyfikowany jako regionalny przez PKP, co oznacza, że obsługuje pociągi na poziomie regionalnym, a często także krajowym.
Na stacji Lębork zatrzymują się pociągi takich przewoźników jak PKP Intercity oraz Polregio. Dzięki temu mieszkańcy oraz turyści mają możliwość łatwego dostępu do licznych lokalnych i dalekobieżnych połączeń.
Dodatkowo, Lębork obsługiwany jest również przez trójmiejską SKM, co sprawia, że stacja stanowi istotny punkt w komunikacji między różnymi regionami.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Lęborku odgrywa istotną rolę w lokalnym transporcie. Przez ostatnie lata stacja ta zauważalnie zmieniała swoją pozycję w kontekście wymiany pasażerskiej.
Rok | Wymiana roczna | Wymiana pasażerska na dobę | Miejsce w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 1 720 000 | 4 700 | 53 |
2018 | 2 190 000 | 6 000 | 51 |
2019 | 2 380 000 | 6 500 | 40 |
2020 | 659 000 | 1 800 | Brak danych |
2021 | 584 000 | 1 600 | Brak danych |
2022 | Brak danych | 1 500 | Brak danych |
Analiza danych wskazuje na różnorodne zmiany w liczbie pasażerów korzystających z usług tej stacji. Oto zestawienie wymiany pasażerskiej w ostatnich latach, które ilustruje te trendy:
Lokomotywownia
W Lęborku, od mniej więcej 1870 roku, znajdowała się parowozownia, która odgrywała istotną rolę w historii lokalnej kolei. Do końca II wojny światowej, w 1945 roku, była to jednostka Podstawowa Zakład Kolejowy Lębork, oznaczana również jako Bahnbetriebswerk Lauenburg/Pom – Lng. Zarządzała nią Dyrekcja Kolejowa Rzeszy z siedzibą w Szczecinie, znana jako Reichsbahndirektion – RBD Stettin.
W tym okresie zakład ten zatrudniał około 50 pracowników, co świadczy o jego znaczeniu w kolejowej strukturze regionu. Po wojnie, od lat pięćdziesiątych, parowozownia przeszła w ręce DOKP Gdańsk. W miarę upływu lat nastąpiły dalsze zmiany, a parowozownia została przekształcona w lokomotywownię.
W latach 1975-1983, lokomotywownia w Lęborku była podległa lokomotywowni w Słupsku, która należała do DOKP Szczecin, a po tym czasie funkcjonowała pod zarządem lokomotywowni w Gdyni, co ponownie świadczy o dynamicznych przemianach, jakie zachodziły w polskiej kolei.
Wagonownia
W Lęborku znajduje się punkt naprawy wagonów, który rozpoczął swoją działalność w ramach lokomotywowni jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Zmiany organizacyjne w branży kolejowej sprawiły, że po 1956 roku został on włączony w struktury wagonowni w Gdyni.
W okresie pomiędzy 1975 a 1983 rokiem, ten punkt napraw przeszedł pod zarząd wagonowni w Słupsku, gdzie został przekształcony w Oddział Napraw Wagonów, co świadczy o jego rosnącym znaczeniu w systemie kolei. Następnie, w kolejnych latach, został przekazany wagonowni w Gdyni-Porcie, co potwierdza jego ciągłą ewolucję i dostosowywanie się do potrzeb branży kolejowej.
Niestety, w latach 90. zarówno lokomotywownia, jak i wagonownia zostały zlikwidowane, co miało negatywny wpływ na lokalne możliwości napraw i serwisu wagonów, a także na infrastrukturę kolejową w rejonie.
Modernizacja
W kwietniu 2013 roku zainicjowano kompleksową modernizację dworca kolejowego. Proces ten obejmował całkowitą renowację zarówno samego budynku dworca, jak i infrastruktury przydworcowej, w tym peronu 1 oraz parkingów.
Realizacja tej inwestycji została zakończona w czerwcu 2014 roku. Następnie, w celu poprawy komunikacji i dostępności, przedłużono przejście podziemne, które teraz łączy peron 3 z ulicą Żeromskiego. Wcześniejsze przejście umożliwiało jedynie przemieszczanie się między peronami 1, 2 i 3 a budynkiem dworca.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Lębork Nowy Świat | Zakład Komunikacji Miejskiej w Lęborku | Lądowisko LęborkOceń: Lębork (stacja kolejowa)