Lębork (stacja kolejowa)


Stacja kolejowa w Lęborku, znajdująca się w malowniczym województwie pomorskim w Polsce, pełni istotną rolę w lokalnym systemie komunikacyjnym. Jest to dworzec klasyfikowany jako regionalny przez PKP, co oznacza, że obsługuje pociągi na poziomie regionalnym, a często także krajowym.

Na stacji Lębork zatrzymują się pociągi takich przewoźników jak PKP Intercity oraz Polregio. Dzięki temu mieszkańcy oraz turyści mają możliwość łatwego dostępu do licznych lokalnych i dalekobieżnych połączeń.

Dodatkowo, Lębork obsługiwany jest również przez trójmiejską SKM, co sprawia, że stacja stanowi istotny punkt w komunikacji między różnymi regionami.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Lęborku odgrywa istotną rolę w lokalnym transporcie. Przez ostatnie lata stacja ta zauważalnie zmieniała swoją pozycję w kontekście wymiany pasażerskiej.

RokWymiana rocznaWymiana pasażerska na dobęMiejsce w Polsce
20171 720 0004 70053
20182 190 0006 00051
20192 380 0006 50040
2020659 0001 800Brak danych
2021584 0001 600Brak danych
2022Brak danych1 500Brak danych

Analiza danych wskazuje na różnorodne zmiany w liczbie pasażerów korzystających z usług tej stacji. Oto zestawienie wymiany pasażerskiej w ostatnich latach, które ilustruje te trendy:

Lokomotywownia

W Lęborku, od mniej więcej 1870 roku, znajdowała się parowozownia, która odgrywała istotną rolę w historii lokalnej kolei. Do końca II wojny światowej, w 1945 roku, była to jednostka Podstawowa Zakład Kolejowy Lębork, oznaczana również jako Bahnbetriebswerk Lauenburg/Pom – Lng. Zarządzała nią Dyrekcja Kolejowa Rzeszy z siedzibą w Szczecinie, znana jako Reichsbahndirektion – RBD Stettin.

W tym okresie zakład ten zatrudniał około 50 pracowników, co świadczy o jego znaczeniu w kolejowej strukturze regionu. Po wojnie, od lat pięćdziesiątych, parowozownia przeszła w ręce DOKP Gdańsk. W miarę upływu lat nastąpiły dalsze zmiany, a parowozownia została przekształcona w lokomotywownię.

W latach 1975-1983, lokomotywownia w Lęborku była podległa lokomotywowni w Słupsku, która należała do DOKP Szczecin, a po tym czasie funkcjonowała pod zarządem lokomotywowni w Gdyni, co ponownie świadczy o dynamicznych przemianach, jakie zachodziły w polskiej kolei.

Wagonownia

W Lęborku znajduje się punkt naprawy wagonów, który rozpoczął swoją działalność w ramach lokomotywowni jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Zmiany organizacyjne w branży kolejowej sprawiły, że po 1956 roku został on włączony w struktury wagonowni w Gdyni.

W okresie pomiędzy 1975 a 1983 rokiem, ten punkt napraw przeszedł pod zarząd wagonowni w Słupsku, gdzie został przekształcony w Oddział Napraw Wagonów, co świadczy o jego rosnącym znaczeniu w systemie kolei. Następnie, w kolejnych latach, został przekazany wagonowni w Gdyni-Porcie, co potwierdza jego ciągłą ewolucję i dostosowywanie się do potrzeb branży kolejowej.

Niestety, w latach 90. zarówno lokomotywownia, jak i wagonownia zostały zlikwidowane, co miało negatywny wpływ na lokalne możliwości napraw i serwisu wagonów, a także na infrastrukturę kolejową w rejonie.

Modernizacja

W kwietniu 2013 roku zainicjowano kompleksową modernizację dworca kolejowego. Proces ten obejmował całkowitą renowację zarówno samego budynku dworca, jak i infrastruktury przydworcowej, w tym peronu 1 oraz parkingów.

Realizacja tej inwestycji została zakończona w czerwcu 2014 roku. Następnie, w celu poprawy komunikacji i dostępności, przedłużono przejście podziemne, które teraz łączy peron 3 z ulicą Żeromskiego. Wcześniejsze przejście umożliwiało jedynie przemieszczanie się między peronami 1, 2 i 3 a budynkiem dworca.

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Lębork Nowy Świat | Zakład Komunikacji Miejskiej w Lęborku | Lądowisko Lębork

Oceń: Lębork (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.81 Liczba ocen:25