Jacek Szponarski, urodzony w Lęborku, to wybitny polski śpiewak operowy, który specjalizuje się w partiach tenorowych.
Wyróżnia się nie tylko swoim talentem, ale również uznaniem w środowisku artystycznym, co potwierdzają jego nominacje do prestiżowej nagrody Fryderyk w latach 2021 oraz 2022.
Edukacja
Muzyczna edukacja Jacka Szponarskiego ma swoje początki w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Lęborku, gdzie uczył się gry na akordeonie pod okiem Marcina Wardulińskiego. Następnie kontynuował naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. w Gdańsku, w klasie akordeonu prowadzonej przez prof. Krzysztofa Olczaka.
Studia licencjackie ukończył na kierunku śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie dr Marcina Ciszewskiego. W dalszym etapie kształcenia zdobył dyplom na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina na studiach II stopnia, specjalizując się w śpiewie solowym w obszarze opery, gdzie uzyskał wiedzę gospodzącą pod czujnym okiem Prof. dr hab. Ewy Iżykowskiej.
W ciągu swojej kariery muzyk pracował nad doskonaleniem swojego głosu pod okiem ekspertów w dziedzinie wokalistyki, takich jak Mariusz Kwiecień, Ewa Blahova, Marek Rzepka oraz Francesca Russo Ermolli. Dzięki ich doświadczeniu, Jacek rozwijał swoje umiejętności, co wpłynęło na jego dalszy rozwój artystyczny.
Działalność artystyczna
Opera
Na scenach operowych można zobaczyć liczne realizacje, w których z ogromnym talentem występuje artysta. W repertuarze znajdują się znaczące role, takie jak:
- Tamino w „Czarodziejskim Flecie” W.A. Mozarta, gdzie wystąpił zarówno w Polskiej Operze Królewskiej pod reżyserią Andrzeja Klimczaka, jak i w Pałacu w Nieborowie pod dowodzeniem Jitki Stokalskiej oraz dyrygentką Martą Kluczyńską,
- Il Conte Belfiore w „Rzekomej Ogrodniczce” W.A. Mozarta zrealizowanej w Akademii Muzycznej w Gdańsku pod kierownictwem Cezarego Morawskiego oraz w Polskiej Operze Królewskiej,
- Belmonte w „Uprowadzeniu z seraju” W.A. Mozarta zrealizowanym przez Warszawską Operę Kameralną pod reżyserią Jurija Aleksandrowa,
- Ferrando w „Così fan tutte” W.A. Mozarta w Polskiej Operze Królewskiej,
- Gran Sacerdote w „Idomenoe” W.A. Mozarta z realziacją w Warszawskiej Operze Kameralnej,
- Don Ottavio w „Don Giovannim” W.A. Mozarta występując w Pałacu w Nieborowie i Polskiej Operze Królewskiej pod kierunkiem Ryszarda Peryta,
- Tytus w „Łaskawości Tytusa” W.A. Mozarta w Operze Bałtyckiej,
- Acis w „Acisie i Galatei” Haendla w Polskiej Operze Królewskiej,
- Hrabia Almaviva w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego w Polskiej Operze Królewskiej,
- Leński w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego, występując w Teatrze Wielkim Opera Narodowa oraz UMFC,
- Alinat w „Szarlatanie” K. Kurpińskiego,
- Kirkor w „Goplanie” W. Żeleńskiego,
- Quint w „Dokręcaniu śruby” B. Brittena w Polskiej Operze Królewskiej,
- Stefan w „Strasznym dworze” S. Moniuszki, występując w Polskiej Operze Królewskiej i Teatrze Wielkim Opera Narodowa pod kierownictwem Ryszarda Cieśli.
Muzyka oratoryjno-kantatowa
Oprócz bogatego repertuaru operowego, artysta ma w swoim dorobku również wiele dzieł z zakresu muzyki oratoryjno-kantatowej. Do jego osiągnięć należy m.in. wykonanie „Pasji według Św. Jana” w roli Ewangelisty dla Polskiej Opery Królewskiej, „Pasji według Św. Mateusza” w Filharmonii Opolskiej, gdzie dyrygował Przemysław Neumann, a także „Oratorium na Boże Narodzenie I-VI” w Polskiej Operze Królewskiej, „Requiem d-moll” w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy i „Mszę c-moll” w Filharmonii Szczecińskiej.
Współpracował również z Orkiestrą Kameralną Polish Camerata, wykonując IX symfonię Beethovena oraz Sonety Krymskie w Filharmonii Krakowskiej.
Prawykonania
W roli Piłata prawykonał kantatę sceniczną „Stabat Mater” Ignacego Zalewskiego podczas Festiwalu Nowe Epifanie 2018 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia, pod reżyserią Jerzego Machowskiego i dyrekcją Joanny Maluga. Kontynuując współpracę z Zalewskim, brał udział w jego europejskim prawykonaniu opery-mondramu „The End of Al Capone” amerykańskiego kompozytora Michaela Schelle. Artysta wykonał również „Requiem in memoriam Stanisław Moniuszko” Ignacego Zalewskiego, transmitowane na żywo ze Studia Koncertowego Polskiego Radia w 2022 roku. W 2021 roku miał miejsce prawykonań „Cantata da camera do sł. Juliana Tuwima – Kwiaty polskie” Anny Ignatowicz-Glińskiej w Trybunale Koronnym w Lublinie.
Pozostała działalność
Artysta reprezentował polską kulturę na wielu prestiżowych festiwalach zagranicznych, takich jak Melody of Yangtze River 2018 w Wuhanie w Chinach, Festival Baroque d’Auvergne 2019 oraz 2021 w ramach tournée we Francji, czy Pärnu Opera Days 2022 w Estonii.
Wziął czynny udział w pięciu edycjach Opery w Pałacu w Nieborowie, będącej oddziałem Muzeum Narodowego w Warszawie), gdzie wykonywał partie Fausta w 2018 roku, Don Ottavia w 2019 roku, Kirkora w 2021 roku, Alinata w 2022 roku oraz Tamina w 2023 roku.
Dyskografia
Jacek Szponarski, utalentowany artysta, może poszczycić się bogatą dyskografią, obejmującą różnorodne dzieła średniowiecznej i współczesnej muzyki. Projekty, które zrealizował w ostatnich latach, pokazują jego umiejętności oraz pasję do muzyki.
- Jasnogórska Muzyka Dawna vol. 70 (2017, Musicon),
- Stabat Mater – Ignacy Zalewski (2018, Requiem Records),
- Ave Maria (2019) / Ave Maria Live (2021, nakład własny),
- Stanisław Moryto in memoriam (2020, Chopin University Press),
- Moniuszko vol. 7 (2022, Pawlik Relations),
- Maszyński. Pieśni vol. 3 (2023, DUX).
Przypisy
- Piotr Maszyński (1855-1934) PIEŚNI vol. III | Jolanta Pszczółkowska-Pawlik, 08.04.2024 r. [dostęp 09.07.2024 r.]
- Stanisław Moryto in memoriam [online], Chopin University Press / eFryderyk.pl [dostęp 09.07.2024 r.]
- Moniuszko: Pieśni vol.7 | Jolanta Pszczółkowska-Pawlik, 13.04.2023 r. [dostęp 09.07.2024 r.]
- Chór UKSW z szansą na Fryderyka 2022 - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie [online], uksw.edu.pl, 11.04.2022 r. [dostęp 09.07.2024 r.]
- Wielki Post – Wielka Muzyka. Johann Sebastian Bach – Pasja wg św. Mateusza [online], Filharmonia Opolska, 01.09.2021 r. [dostęp 09.07.2024 r.]
- a b Jacek Szponarski – Tenor [online] [dostęp 23.09.2021 r.]
- MartaM. Dziewanowska, OPERA KRÓLEWSKA NA PÄRNU OPERA DAYS 2022 [online], Polska Opera Królewska, 04.07.2022 r. [dostęp 09.07.2024 r.]
- Uprowadzenie z Seraju / Die Entführung aus dem Serail [online], Warszawska Opera Kameralna [dostęp 09.07.2024 r.]
- ACIS AND GALATEA / GEORG FRIEDRICH HAENDEL – PREMIERA [online], Polska Opera Królewska [dostęp 09.07.2024 r.]
- Łaskawość Tytusa [online], operabaltycka.pl [dostęp 09.07.2024 r.]
- FESTIWAL MOZART 2021. LA FINTA GIARDINIERA [online], Polska Opera Królewska [dostęp 09.07.2024 r.]
- DIE ZAUBERFLÖTE / WOLFGANG AMADEUS MOZART – II PREMIERA [online], Polska Opera Królewska [dostęp 09.07.2024 r.]
- STRASZNY DWÓR / STANISŁAW MONIUSZKO [online], Polska Opera Królewska [dostęp 09.07.2024 r.]
- Facebook [online], www.facebook.com [dostęp 09.07.2024 r.]
- Instagram [online], www.instagram.com [dostęp 09.07.2024 r.]
- KONCERT ORATORYJNY | Home | Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego [online], www.filharmonia.krakow.pl [dostęp 09.07.2024 r.]
- THE TURN OF THE SCREW / BENJAMIN BRITTEN – II PREMIERE [online], Polska Opera Królewska [dostęp 09.07.2024 r.]
- Polskie RadioP.R. Pamiętają o tych, którzy odeszli. Requiem Mozarta w bydgoskiej Filharmonii, 30.10.2019 r. [dostęp 09.07.2024 r.]
- Bugaj I MOZART I Wielka msza c-moll - Wydarzenia [online], Filharmonia w Szczecinie [dostęp 09.07.2024 r.]
- Musicon [online], www.musicon.pl [dostęp 09.07.2024 r.]
- Prawykonanie Stabat Mater na Nowych Epifaniach [Audycje Kulturalne] | Narodowe Centrum Kultury [online], [dostęp 09.07.2024 r.]
- Fonie Lublina - A. Ignatowicz-Glińska [online], Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków [dostęp 09.07.2024 r.]
- Aktualności / Muzeum w Nieborowie i Arkadii [online], www.nieborow.art.pl [dostęp 09.07.2024 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Tomasz Sobisz | Ilona Wrońska | Jacek Staniszewski | Adam Niedzielin | Lech Wieleba | Cieniu | Marek Rocławski | Paweł Ławrynowicz | Zbigniew Murzyn | Adam DzieciniakOceń: Jacek Szponarski